Lux aeterna – kohti valoa -konsertti peruttu

Key Ensemble ja Suomalainen barokkiorkesteri  yhdistävät jälleen voimansa – tällä kertaa korkeuksiin kurkottavan konserttiohjelman parissa. Vanha ja uusi musiikki lomittuvat, ja illan aikana kuullaan sekä a cappellaa, kamarimusiikkia että kuoro-orkesteri-teoksia.

Konsertin pääteoksena soi Johann Sebastian Bachin säkenöivä Magnificat (Marian kiitosvirsi), jonka musiikissa vuorottelevat juhlallinen riemukkuus ja nöyrä pehmeys, kun värikkäissä kuoro- ja solistiosissa sukelletaan Neitsyt Marian mielenmaisemaan.

Lisäksi konsertissa kuullaan toinenkin versio tästä  kautta aikojen eräästä kaikkein sävelletyimmästä Luukkaan evankeliumin tekstistä. Se on italialaisen nunnan ja säveltäjän Isabella Leonardan (1620–1704) käsialaa, joka on viime aikoina herättänyt kasvavaa kiinnostusta erityisesti vanhan musiikin harrastajien keskuudessa. Leonardan tuotantoon kuuluu yli 200 teosta, erityisesti hengellistä laulumusiikkia ja jousisonaatteja.

Konsertin kaksi 1900-luvun musiikin klassikkoa – Arvo Pärtin Fratres ja György Ligetin Lux Aeterna henkivät ikiaikaista jylhyyttä. Fratres on varhainen kivijalka Pärtille ominaisessa hiljaisuuteen kurottautuvassa tyylissä. Ja tyylillinen avaus oli aikanaan myös Ligetin kosminen Lux Aeterna, jossa häne esittelee omintakeista ”mikropolyfoniaansa”, jossa äänet haarautuvat niin moniksi säikeiksi, että syntyy eräänlainen tähtisumupilvi.

Konsertti kuullaan sekä Helsingin musiikkitalossa (27.02.) että Turun tuomiokirkossa (28.02.)